erhvervspsykologi

Hvad kan du bruge erhvervspsykologi til i din virksomhed?

dssca

Erhvervspsykologi er ikke en særlig gren indenfor psykologi. Det er almindelig psykologi men med virksomheder frem for private klienter som målgruppe. Det betyder dog ikke at en erhvervspsykolog vil ignorere det enkelte menneskes problemer. En erhvervspsykolog vil derimod først og fremmest fokusere på de problemer der typisk opstår i en virksomhed.

I en virksomhed vil der altid opstå problemer og konflikter. Det kan være konflikter mellem forskellige grupper i virksomheden, fx mellem ledelsen og de ansatte. Det kan også være konflikter mellem kolleger, både på en arbejdsmæssig eller en personlig plan. 

Gruppedynamik

Når mennesker arbejder sammen i et hierarkisk system vil der altid opstå noget som fagfolk kalder for gruppedynamik. Denne gruppedynamik kan være både godt og skidt. Ved en god gruppedynamik vil der opstå noget kaldt synergi. Synergi er ikke så nemt at forklare. Den akademiske definition lyder nogenlunde sådan: Synergi er når resultatet i en proces er større end summen af faktorerne. 

En mere billedlig forklaring er: gruppedynamik er, når 2+2 = 5, og ikke 4. Dvs. at resultatet overgår det man med rimelighed skulle forvente ud fra de detaljer som er kendte. Eller: Synergi er når det bare kører derudad. 

Synergi er altid noget man ønsker der vil ske i en gruppe. Men det er ikke noget man kan direkte gennemtvinge. En god erhvervspsykolog kan dog indirekte hjælpe en gruppe med at skabe de forudsætninger som får synergi til at ske.

Gruppedynamik

Det er ikke smart at vente indtil det går galt

Ok, som virksomhedsleder ved du nu, at du kan tilkalde en erhvervspsykolog når der er opstået konflikter på arbejdspladsen. Det er naturligvis en god ide at gøre det. Men synes du virkelig det er smart at vente indtil lokummet brænder? 

En endnu bedre ide er, at bruge erhvervspsykologi proaktiv, dvs. forebyggende. Smart er, når problemerne slet ikke kommer til at opstå. 

En konflikt sker aldrig fra det ene øjeblik til det næste, selv om det nogle gange kan se sådan ud. Inden konflikten udbryder i lys lue har den helt sikkert ulmet under overfladen i et stykke tid.  Folk har kunnet mærke at der var noget i gære, men ingen vidste så rigtigt hvad og hvorfor. 

Alle virksomheder oplever den slags situationer. Og de er aldrig rare. Ulmende konflikter og spændinger påvirker arbejdsmiljøet og forpester stemningen og arbejdsglæden hos de ansatte. 

Og når det sker, vil også produktiviteten dale.

Brug erhvervspsykologi til at skabe et godt arbejdsmiljø

Se her et udpluk af, hvad erhvervspsykologi kan tilbyde din virksomhed:

  • Business coaching – henvender sig til virksomhedens ledere og hjælper dem fx med at udvikle deres ledelsesstil. Det kan også handle om at få øje på, eller sparre om evt. problemstillinger i virksomheden.
  • Stress management – lær strategier der hjælper med at reducere stress på arbejdspladsen.
  • Konflikthåndtering – der drejer sig om at være på forkant. Lære hvordan ulmende konflikter kan erkendes og tages i opløbet. Konflikter skal takles, men det kræver omhu og viden, så de kan løses på den bedste måde.

godt arbejdsmiljø

 


Artiklen er udtryk for skribentens holdning og indeholder ikke redaktionelt materiale.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *