smerter

Døjer du med smerter i kæben? En bideskinne kan måske hjælpe dig

dssca

Rigtig mange danskere lider af smerter i nakke, købe og ryggen. Mange ved ikke hvorfor smerterne opstår. Nogle affejer det med, at man nok har lagt forkert i sengen om natten. Det kan da også ske, at man er øm et sted, fordi man har lagt i en dum stilling om natten. Sker det ofte eller hele tiden, at man vågner med ømhed og smerter, så er der måske andet galt.

Typisk er ømhed i nakke og købe blot et symptom på selve problemet. Smerterne kan nemlig nemt stamme fra et helt andet sted – nemlig tænderne. Mange lider af bruksisme. Dette betyder, at man helt konkret skærer tænder. Problemet ved at skære tænder er, at de fleste ikke er klar over, at de skærer tænder, da det ofte foregår om natten, hvor man sover.  Det er derfor ofte en partner eller tandlægen, der gør opmærksom på, at man skærer tænder.

søvn

Ømhed pga. tandskæren

Tandskæren kan give anledning til flere problemer. Når man skærer tænder, så knuger man kæberne mod hinanden. Det vil sige, at kæbemusklerne er på overarbejde hele natten i stedet for at slappe af. Der er utrolig meget kraft på, når vi bruger vores kæbemuskler. Dette vil også medføre, at der er et enormt pres på tænderne. Når man har lagt og spændt i kæberne hele natten, så er det meget naturligt, at man vågner op og er helt øm i kæberne. Nogle gange går spændingerne helt ned i nakken og i ryggen, hvor de også forårsager ømhed.

Ud over smerterne, så vil der med tiden også forekomme skader på selve tænderne. Det sker fordi, man sliber tænderne mod hinanden med stor kraft, og det kan de simpelthen ikke holde til. Der er stor forskel på at tygge hårde fødevarer og så på at slibe tænderne mod hinanden. Med tiden vil er forekomme slitage på tyggefladerne, så man med det blotte øje kan se forandringer. Skærer man meget tænder uden det bliver opdaget, så kan man komme til at slibe tænderne helt ned til selve tand benet. Dette gør ikke ondt i tænderne, men det gør tænderne ekstra sårbare.

Slip for kæbesmerter og unødig slitage på tænderne med en bideskinne

Der er dog udviklet et hjælpemiddel, der kan forhindre alle disse gener – en bideskinne. Dette er en skinne af blød plastik, som man sætter ind i overmunden, hvor den sidder fast hele natten. Bideskinnen bevirker, at det ikke er muligt at tygge helt sammen. Derved lettes presset på kæberne og det er ikke længere muligt at skære tænder.

tænder

En bideskinne kan købes gennem tandlægen, eller man kan købe dem noget billigere på nettet. Med en bideskinne slipper man derfor for smerterne og man skåner tænderne for unødvendig slitage. Der er en teori om, at nogle psykiske tilstande såsom stress kan være medvirkende til, at man skærer tænder. Føler man sig stresset, så er det en god idé at tage fat om problemet.

Artiklen er udtryk for skribentens holdning og indeholder ikke redaktionelt materiale.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *